AkustykaAdaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Wszelkie zagadnienia związane z akustyką pomieszczeń, ich urządzaniem, prawidłowym rozmieszczaniem kolumn głośnikowych, stosowaniem paneli tłumiących, rozpraszających, itp.

Autor tematu
Andro
Nowicjusz Audiolub
Posty: 16
Rejestracja: wt 14 kwie 2020, 18:52

#1 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Andro » wt 14 kwie 2020, 19:46

Witam,

potrzebuje zaadaptować pokój w którym tworzę głównie muzykę elektroniczną - teraz skupiam się głównie nad miksem i masteringiem. Monitory studyjne jakie posiadam to Yamaha HS7, chciałbym jeszcze dodać subwoofer też z kolekcji Yamaha HS, bo brakuje mi niskich częstotliwości, ale wole się upewnić, że w tak małym pokoju jest to bardzo cięzkie do zrealizowania, to wtedy ten pomysł całkowicie sobie daruje. Poniżej linki z projektami 3d w skali 1:1

Wymiary pokoju 435(dłu)x244(szer)x244(wys) = 11m2

Pusty pokój -
https://gikacoustics.roomle.com/t/plann ... z&shared=1

Mój projekt -
https://gikacoustics.roomle.com/t/plann ... 0&shared=1

- Nie dodałem za dużo paneli? można usunąć - 2 panele na oknie, 1 panel na drzwiach, 1 panel na suficie, oraz 1 pułapka basowa w rogu zamiast 2 - może lepiej tak zrobić na początek, a potem po pomiarach do kupić?? zależy mi na maksymalnych osiągach - wiem że bez pomiarów można gdybać czego brakuje, ale od czegoś musze zacząć

- z tyłu, za słuchaczem 4 dyfuzory
https://www.mega-acoustic.pl/sklep/dyfu ... -58x58x10/

Sklepy ktore przykuły moją uwage :
https://www.mega-acoustic.pl/
https://www.asound.pl/

Będę naprawdę wdzięczny za pomoc! strasznie długo się za to zabierałem i jestem wymęczony psychicznie w kwesti adaptacji, a bez tego moge zapomnieć o kolejnym kroku w miksie
Załączniki
3.jpg


Jackobtone
Poszukiwacz Audiolub
Posty: 163
Rejestracja: sob 08 gru 2018, 16:24
Lokalizacja: Łódź

#2 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Jackobtone » wt 14 kwie 2020, 20:29

Tu myślę że trzeba poczekać aż koledzy @Simpson i @DiBatonio się uaktywnią :)

Awatar użytkownika

Simpson
Administrator
Posty: 1747
Rejestracja: wt 05 wrz 2017, 16:10
Lokalizacja: Olsztyn

#3 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Simpson » wt 14 kwie 2020, 21:25

Witaj.
Ależ absolutnie żadnymi ekspertami nie jesteśmy (przynajmniej ja ;) ). Co nieco człowiek się naczytał, sprawdził, także może uda się coś podpowiedzieć.

Wymiary pomieszczenia nie są komfortowe, powtórzona odległość szerokości i wysokości.

To jak zachowa się pomieszczenie naprawę trudno przewidzieć. Można próbować "na słuch", ale w przypadku profesjonalnego użytku, czy a'la profesjonalnego to ja profesjonalnie bym podszedł poprzedzając adaptację pomiarem profesjonalnym.

Nie wiem jak się na to zaopatrujesz ? Skąd dokładnie jesteś ?

Jeśli myślisz o pomiarze, to zdecydowanie polecam taką drogę. Jeśli nie myślisz to trzeba by próbować metodą prób i błędów, co jest czasochłonne.

Pierwsze co, to trzeba zwrócić uwagę na jakość paneli. Zdecydowanie polecam stosować jak najbardziej szerokopasmowe, działające w szerokim zakresie. Czyli lepszymi powinny okazać się np poniższe (dyfuzory):

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/dyfu ... -28x28x20/

Są głębsze, także działają w szerszym zakresie. Zapewne może być trochę drożej, ale pewnie "robotę" zrobią lepszą. Te poniżej (dyzfuzor 1D) także mogą się nadać (choć lepszym pomysłem są dyfuzory 2D- powyżej w linku).

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/dyfu ... -60x60x10/


Jeśli chodzi o absorbery, to zdecydowanie polecam coś opartego na wełnie TECH Slab MT 4.1 ( PT 80 ), który to materiał cechuje się zdecydowanie korzystną jakością w stosunku do ceny (oczywiście chodzi mi o zakres pochłaniania i skuteczność przede wszystkim w niższych częstotliwościach). Sam posiadam dwie sztuki "Grand Absorber" wykonane właśnie z tego materiału, szczerze polecam tą wełnę.

Co do rozmieszczenia:

No i tu zaczynają się małe schody.
Sądzę, że ilość paneli z Twojej grafiki może przetłumić pomieszczenie, ale to jest trochę gdybanie. Książkowo wzór na idealne proporcje to około 20 -30 % powierzchni ścian podłogi i sufitu powinna być adoptowana, ale jak to w życiu bywa, nie zawsze teorie się sprawdzą, tym bardziej, że studio nagraniowe zapewne rządzi się także swoimi prawami.

Z rozmieszczaniem trzeba by było pomierzyć lub samemu spróbować. Jeśli zainteresowany jesteś profesjonalnym pomiarem to można wejść w kontak z @Bartek z Mega-Acoustic , on takie usługi wykonuje, a namiar znajdziesz na stronie MegaAcoustics. Wiadomo, że to kosztuje, ale jeśli ma być lepiej niż dobrze, to bym myślał poważnie.

Jeśli chcesz sam próbować to daj znać, a ja zastanowię się jak by w Twoim pomieszczeniu można by zacząć i przynajmniej teoretycznie spróbować to zaadaptować. Sądzę, że @DiBatonio także coś dorzuci od siebie.


Autor tematu
Andro
Nowicjusz Audiolub
Posty: 16
Rejestracja: wt 14 kwie 2020, 18:52

#4 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Andro » wt 14 kwie 2020, 22:23

Witaj @Simpson , własnie liczyłem na twoją odpowiedź i jestem w szoku, że tak szybko odpowiedziałeś :)

Kontaktowałem się z Bartkiem i wysłał mi swój plan adaptacji, który wklejam poniżej. Znajdowały się tam pułapki z pianki, a że czytałem artykuły, ze strony - zakamarkiaudio to wryło mi się w pamięć, że absolutnie omijać panele z pianki, ale że obejrzałem kilka wideo z Bartkiem, to miałem dylemat, bo widzę, że gościu się zna, a tu mi poleca pułapki basowe z pianki, więc zacząłem szukać opini na temat Bartka i wtedy znalazłem dyskusję pomiędzy wami zwróciłeś uwage o średnią pochłanianą czestotliwość, ktora nie ma najmniejszego znaczenia, oraz że dużo lepiej dać pułapki z wełny, dlatego wolałem się upewnić zamieszczając posta na forum.

Problem z fachowymi pomiarami jest taki, że będę mieszkał w tym pomieszczeniu jeszcze kilka miesięcy i chce zrobić dobrą adaptacje bez brania kogoś by to wszystko wyliczył i pomierzył - na perfekcyjne wyliczenia i adaptacje przyjdzie czas, wraz ze zmianą pomieszczenia. Wiem że da się dużo zdziałać bez brania ekipy od pomiarów, dlatego musimy coś podziałać na ten czas, niestety innego wyjścia nie mam.

"- na ścianę tylną rozpraszacze, 6 szt. w osi pokoju za punktem odsłuchowym, najlepiej takie:

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/dyfu ... -58x58x10/

- na ściany boczne panele hybrydowe FiberPRO, po 2 sztuki w pobliżu punktu odsłuchowego, mogą też być FiberSTANDARD:

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/fiberpro-120x60/

- na ścianę przednią również 2 lub 3 sztuki FiberSTANDARD (ewentualnie może być tez fiberpro, ale tutaj nie będzie z nich większego pożytku niż z wersji standard):

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/fibe ... rd-120x60/

- w rogi pomieszczenia, jeśli się uda, po dwie sztuki w każdy róg pułapek basowych PB-PREMIUM:

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/pula ... b-premium/

- na sufit nad punktem odsłuchowym PM-3, powinno to być ok 40-50% sufitu

https://www.mega-acoustic.pl/sklep/absorber-pm-3-45x45/

W takim układzie będzie to grało naprawdę dobrze. W razie potrzeby można by dorzucać pochłaniania w tylnej części pokoju, ale szczerze wątpię żeby to było potrzebne."

Wysłałem mu screny z waszej dyskusji, gdzie sam napisał, że lepsze pułapki będą z wełny na co odpisał :

"Odnalazłem ten post i przypomniałem sobie kontekst. Nie będę się powtarzał z tego wątku, ale to raczej oczywiste, że jeśli się porówna basstrap działający na zakres +100Hz z basstrapem dokładnie działającym na ok 50 Hz pod kątem działania na ok. 50 Hz to... ten drugi jest lepszy. Te "testowane" w tym poście to coś zbliżonego albo to samo co nasze MP1, pułapka o krawędzi 20 cm, bardzo słaba, ja polecałem PB-PREMIUM o krawędzi 40 cm. Pomiary w załączniku, wykonywałem je na zajęciach ze studentami przy okazji właśnie pokazywania jak takie basstrapy działają. "



Co myślisz o takim rozwiązaniu? Jedynie co zraziło mnie to te pianki, które ty jak 100 innych osob odradzało, a nie mam zamiaru wydawać pieniędzy w błoto, gdzie zależy mi na dobrym odwzorowaniu tego co tam tworze i nie chce żeby było lepiej, a dobrze - bo wiadomo, że jak dorzuce kilka paneli to już będzie lepiej, ale to nie wystarczy - myśle że uda się bez problemu osiagnac srednia pomiedzy lepiej, a perfekt :)

Plan ze sklepu www.addictivesound.pl

"- Na ścianie za słuchaczem - dyfuzor binarny wood 120x60x11, wiszący na środku ściany. Po lewej i prawej stronie absorber 100x50x10
- Za kolumnami, po jednym absorberze 100x50x11 na stronę.
- Do rogów za kolumnami 4 pułapki basowe, najlepiej trójkątne, stałyby jedna na drugiej.
- Na lewej i prawej ścianie kombinacja absorber 100x50x11 - abfuser wood 100x50x11 - absorber 100x50x11

Nie wiem czy jest możliwość techniczna powieszenia czegoś na suficie. Jeśli tak, polecałbym kombinację Absorber 100x50x11 - AbFuser 100x50x11 - Absorber 100x50x11. "

A taki plan w dwóch wersjach (tańszej i droższej) dał sklep https://gikacoustics.co.uk/

"
- https://gikacoustics.roomle.com/t/plann ... 5&shared=1
- Here’s a 3D with the ideal treatment: https://gikacoustics.roomle.com/t/plann ... k&shared=1

Awatar użytkownika

Simpson
Administrator
Posty: 1747
Rejestracja: wt 05 wrz 2017, 16:10
Lokalizacja: Olsztyn

#5 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Simpson » śr 15 kwie 2020, 00:44

Od rana do wieczora jestem w pracy, także po 18:00 postaram się dobrze przyjrzeć i coś "namieszać" od siebie ;)
Faktycznie z Bartkiem mieliśmy pewne dysputy, ja absolutnie z wiedzą z nim nie konkuruje, w zdecydowanej większości się z nim zgadzam, ale do pianek mam zdecydowaną niechęć ;) Testowałem je ( rzuć okiem na dział akustyka, kilka testów tam zamieściłem) i absolutnie nie mogłem się do nich przekonać.

Ale to na spokojnie napiszę jutro jak wrócę. Do tej pory może ktoś jeszcze zabierze głos. Każde doświadczenia mile widziane.

Materiał z zakamarków znam bardzo dobrze. Ciekawie tam były opisane możliwości i pomysły.

Awatar użytkownika

DiBatonio
Specjalista Audiolub
Posty: 411
Rejestracja: sob 13 sty 2018, 17:49
Kontakt:

#6 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: DiBatonio » śr 15 kwie 2020, 03:25

Czyli ja już nie mam tu nic do roboty :D
Rozumiem, że to nie pomieszczenie do audiofilskich odsłuchów, tylko reżyserka i konsola do miksowania i tworzenia muzyki?
A więc trochę inne podejście niż w naszych pokojach. Jak są monitory bliskiego pola, to akustyka może odgrywać mniejszą rolę niż w naszych audiofilskich jaskiniach. :D
Co nie znaczy, że adaptacja jest niepotrzebna.
Tutaj może adaptacja w/g koncepcji LEDE, która przecież wywodzi się ze studiów nagraniowych.

Ja tam nie wierzę w te wykresy na stronach sprzedawców, a PB Premium, to już w ogóle nie mam pojęcia jak może radzić sobie z częstotliwościami 50Hz lub poniżej. Uwierz mi widziałem rezonatory i pułapki basowe wyliczone na te zakresy 50Hz i niżej, w sprzedaży takich nie widziałem :D
Ale żeby sobie wyobrazić to wyobraź sobie komodę średniej wielkości.
Myślę, że pomiar by się przydał pomimo wizualizacji i dziś już dostępnych symulatorów pomieszczeń.
Może rozwiązaniem nad polepszeniem jakości, byłoby też zainwestować w lepsze monitory studyjne, słyszałeś o monitorach Adam T5V, T7V?
Niedrogie, ale podobno kosa jeśli chodzi o jakość brzmienia.
Przyjrzyj się tym monitorom i poczytaj o nich, recenzje też pewno znajdziesz.
Pozdro.

Awatar użytkownika

Simpson
Administrator
Posty: 1747
Rejestracja: wt 05 wrz 2017, 16:10
Lokalizacja: Olsztyn

#7 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Simpson » śr 15 kwie 2020, 22:47

@DiBatonio , wręcz przeciwnie !!!


No generalnie jestem. Niestety przedłużyło się, co jest zrozumiałe w tych dziwnych czasach. Także dzisiaj będzie krócej, ale jutro już będę na chodzie wcześniej, więc jeszcze dopowiem konkretniej.

Ledwo udało mi się siąść do komputera, także szybko powiem o tym co mi bardzo nie pasuje.

Po pierwsze jestem tego samego zdania co @DiBatonio na temat wykresów ze stron sprzedawców. A nawet rozwinę temat, bardzo jestem zaskoczony pewnością sprzedawców co do tego, że dana adaptacja na pewno przyniesie pozytywny rezultat. Koncepcja typu:

"ustaw to tam i tu i będzie na pewno dobrze"

....jest istotnie daleka od mojego pojęcia i podejścia do sprawy. No aż przypominają mi się słowa @Sofokles o wróżbitach, bo nie ma się co oszukiwać, jest to wróżenie. Szczerze się przyznam, że naprawdę jestem zszokowany takim podejściem sprzedawców (skąd wiedza o właściwościach pomieszczenia, charakterystyki akustycznej) ???

Kolejna sprawa. Każdy sprzedawca poleca tylko to co ma, to czym handlują. Liczę się z tym, że niestety oni mogą mnie znienawidzić za to co piszę i co sam polecam, gdyż mnie akurat nie wiążą żadne układy i postaram się Tobie podpowiedzieć tak, jakbym sam szukał adaptacji dla siebie.

Także szybko rozprawmy się z poleceniami sprzedawców:

Polecany Absorber PM-3 45X45 na sufit. Zgodzę się, że ma to być znaczna powierzchnia, gdyż tą płaszczyznę koniecznie trzeba zniwelować ze względu na wymiary pomieszczenia, ale dlaczego takim paździerzem ????? Gówniana pianka "akustyczna", która wprowadzi więcej zamieszania niż pożytku ?

Naprawdę nie rozumiem takiej rady. To najgorszy materiał jaki można użyć na sufit, paździerzowa pianka ?

Kolejny polecany produkt w postaci wszystko mówiących "hybryd". Czyli co taka hybryda robi ? Pochłania i rozprasza ? Jak ma rozpraszać hybryda zbudowana na piance, czy wełnie ze sklejką na wierzchu ? Ok, pochłania co nieco (jeśli to jest dobra wełna), ale jakim cudem taki ustrój rozprasza szerokopasmowo ? Nie ma szans. A jeśli ktoś uważa inaczej to z chęcią wejdę w dyskusję ;)

A rozwalają mnie kompletnie opisy w panelach akustycznych typu "niski współczynnik przewodzenia ciepła", "produkt hydrofobizowany", "najwyższa klasa niepalności A1" - co to jest ???? Jakie to ma znaczenie w parametrach akustycznych ?

Kolejna sprawa. Dlaczego oficjalne parametry wełny Rockwool Rockslab Acoustic diametralnie różnią się od parametrów, które wytępują w opisie paneli zbudowanych na tej wełnie ? Dlaczego przy danej grubości parametry akustyczne ze strony producenta znacząco są inne niż po zastosowaniu takich samych wymiarów w panelu ( gdzie w panelu akustycznym te parametry nadzwyczajnie stają się totalnie inne, lepsze) ??? Niech zgadnę- pomiar producenta ? :lol:

Też wcześniej pojawił się temat pianki/ gąbki "akustycznej" o głębokości 40 cm. Ale to jest trójkąt ( w rzucie z góry). Te 40 cm mamy na szerokości 2-3 milimetrów, ciągle dołując. Jaka to głębokość 40 cm ????? Jakie to ma przełożenie ????

Na dzisiaj reasumując:

Żadne pianki "akustyczne" na absorbery. Jedynie wełna mineralna, ale też nie żaden gniot typu Rockwool Rockslab Acoustic (choć nosi ciekawą nazwę). Zdecydowanie lepsza jest stara poczciwa PT80 (TECH Slab MT 4.1) i panele na tej wełnie budowane. A jeszcze lepsza jest praktycznie niespotykana PT100, która ma jeszcze lepsze parametry dźwiękochłonne (nieznacznie lepsze, ale lepsze).

A jeśli chodzi o dyfuzory (rozpraszacze). Żadne głębokości 10cm. A niedaj Boże łączenie w hybrydach. Chcesz rozpraszać to trzeba zadbać o głębokość "studni" i jej wzór. Oczywiście te 10cm to lepszy pomysł niż nic, ale te o głębokości 16 - 20 cm absolutnie nie są droższe, a jeśli już to nieznacznie.

Osobiście wychodzę z założenia. Albo dobrze coś robimy, albo nie ma się co za to brać, tym bardziej, że różnica w cenie przy wydanym tysiącu zł w stosunku dobry panel/ gorszy to maks kilkadziesiąt zł.

Jutro wypowiem się konkretniej co bym zastosował. Na pewno nie polecam wyżej wspomnianej wełny, żadnych hybryd i nie daj Boże pianek "akustycznych" (które tylko w nazwie mają "akustykę").

Awatar użytkownika

DiBatonio
Specjalista Audiolub
Posty: 411
Rejestracja: sob 13 sty 2018, 17:49
Kontakt:

#8 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: DiBatonio » śr 15 kwie 2020, 23:27

@Simpson
Mnie jeszcze jedno zastanawia, że to jest pokój tylko 11m.
Przy tak dużej ilości absorberów i dyfuzorów, kubatura zmniejszy się do 7-8m.
Musimy pamiętać, że to będzie raczej studio nagraniowe, a nie salon odsłuchowy.
Jak już pisałem monitory bliskiego pola nie są tak wrażliwe na warunki akustyczne, jeśli odbieramy/słuchamy je w bliskim polu.
Jak jest problem z basem, to trochę utemperować ten zakres, może coś rozpraszającego za słuchaczem, ja mam 2D głębokość 10cm :P i zrobić pomiar.
A jak będzie przetłumienie, a takie może być po propozycji wymienionych tutaj sprzedawców, to zabraknie życia w dźwięku., nawet jeśli to studio nagrań.
Z mojego punktu widzenia, zwróciłbym uwagę na monitory Adam, naprawdę to może być dobry kierunek w stronę jakości, oczywiście obok adaptacji.


wachtel80
Poszukiwacz Audiolub
Posty: 115
Rejestracja: wt 03 lip 2018, 12:23

#9 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: wachtel80 » czw 16 kwie 2020, 01:26

Andro pisze:
wt 14 kwie 2020, 19:46

Sklepy ktore przykuły moją uwage :
https://www.mega-acoustic.pl/
https://www.asound.pl/
Myślę Andro, że powinieneś jednak skorzystać z porad sklepowych fachowców. Obie firmy znam. Kupowałem od nich co nieco. Kolega Bartek to profesjonalista w swojej dziedzinie. Ma na koncie aranżację wielu takich pomieszczeń, jak Twoje. Asound od strony projektowej nie znam, ale możliwe, że też niejedno takie pomieszczenie już "przyozdabiali". Forumowi koledzy wprawdzie zmiażdżyli w swoich postach koncepcje sprzedawców, ale tą mieszanką teorii spiskowych, zabobonów, półprawd i kompletnych bzdur bym się za bardzo nie przejmował. Dźwięk domowy i studyjny, to trochę inne dziedziny i mam wrażenie, że koledzy się na tym drugim jednak nie znają.

Moja rada. Skorzystaj z propozycji sklepów. Zamów, co piszą (ewentualnie po korektach związanych z budżetem) i sprawdź to u siebie na miejscu. Jeśli się nie sprawdzi (albo się sprawdzi, aż za dobrze), to odeślesz im cały towar lub jego część z powrotem. Ryzyko niewielkie.

A swoją drogą w mikrofon pomiarowy też możesz zainwestować i sobie pewne sprawy sam pomierzyć. Koszt stosunkowo niewielki, a upewnisz się, że idziesz z aranżacją akustyczną w dobrym kierunku.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

DiBatonio
Specjalista Audiolub
Posty: 411
Rejestracja: sob 13 sty 2018, 17:49
Kontakt:

#10 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: DiBatonio » czw 16 kwie 2020, 02:51

@wachtel80

W każdym z moich postów wyżej pisałem, że reżyserka typu studio nagraniowe, to jednak inna bajka niż nasze jaskinie audio i należałoby podejść do tematu inaczej.
A więc czytaj ze zrozumieniem. Drugie to tylko 11m kwadratowych, więc szału nie ma.
Nazywasz miażdżeniem wykresy pomiarowe, które w zasadzie są jak kalkomania w każdym z oferowanych paneli?
Naprawdę myślisz, że z nas teoretycy internetowi i nie mamy adaptacji akustycznych za sobą?
Oczywiście zwracam honor, bo daleko mi do Bartka z Mega Acoustic, ale wiem też jak działają takie branże.
Moją uwagę na ważność akustyki pomieszczenia skupiałem już w latach, jak na rynku była zaledwie jedna firma ABC Soundlab, a firma Mega Acustic jeszcze nie świtała w umysłach jej założycieli podobnie jak Asound.
Dopiero z wejściem do UE, takich firm powyrastało, jak grzybów po deszczu.
Mam też na co dzień kontakt z kimś, kto fizykę i jej kierunek akustyka, ma w małym palcu (dr Fizyki), stąd wiem, że aby opanować rezonanse pomieszczenia poniżej 50Hz bez wyliczonych pułapek i rezonatorów się nie da. Gdybyś nie wiedział o czym mówię, to wyobraź sobie, że dwa takie rezonatory Helmholtza plus pułapki basowe (np.membranowe) i w pokoju niewiele miejsca zostaje, zwłaszcza takim 11 metrowym.
Oczywiście mody własne pomieszczenia pokoju 11m, a pokoju 20m rozkładają się ździebko inaczej, a więc jest szansa zastosowania nieco innych rozwiązań, co nie zmienia faktu.
W przeciwieństwie też do wszystkich zachwalających takie firmy, znam autentyczny przypadek, nawet dwa. Gdzie firma wjechała, zrobiła pomiary, zaleciła zakup konkretnych ustrojów, a jakże z ich oferty. Rozstawili, skasowali i poszli. A muzykę szlak trafił, bo nie szło usiedzieć przy wydumce jaką po sobie firma zostawiła. Także tego...:D
Gość wk...ny szukał ratunku, na szczęście trafił na rzeczonego dr fizyki, a ten mu pomógł. W tym drugim wypadku podobnym zresztą, gość ustrojstwa przestawił wg tego co mu słuch podpowiadał, plus info z netu i dopiero było przyjemnie i tak jak wg jego gustu grać powinno.

Więc zanim następnym razem ocenisz zasadność wypowiedzi innych jak @Simpson, czy ja, zastanów się, bo możesz trafić na kogoś, kto przerabiał już różne warianty wspomagania akustyki.

Poza tym, PEACE kolego.

P.S.
Co do mikrofonu może i zgoda, ale w końcu to rządzenie kontrolno-pomiarowe, a więc poniżej Umik 1 bym nie schodził, a dwa jeszcze trzeba mieć pojęcie jak czytać takie wyniki i wykresy. Do tego analiza i ewentualna symulacja na kolejnym sofcie. A więc nie wszystko w tym jest albo CZARNE, albo BIAŁE szanowny kolego. :D


wachtel80
Poszukiwacz Audiolub
Posty: 115
Rejestracja: wt 03 lip 2018, 12:23

#11 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: wachtel80 » czw 16 kwie 2020, 07:46

DiBatonio pisze:
śr 15 kwie 2020, 23:27
Jak jest problem z basem, to trochę utemperować ten zakres, może coś rozpraszającego za słuchaczem, ja mam 2D głębokość 10cm :P i zrobić pomiar.
Nie unoś się DiBatonio. Moje uwagi dotyczyły w większym stopniu wpisów kolegi Simpsona niż Twoich;). Dostało Ci się trochę rykoszetem. Choć Twój powyższy wpis jest jednak dziwny. Walka z basem 10-centymetrowym dyfuzorem? No chyba, że źle zrozumiałem, co chciałeś napisać. Intencje może były inne, ale skutek jest taki, że jedynie namieszaliście koledze w głowie. Chciałem żeby wiedział, że są osoby uważające, iż niekoniecznie macie racje. Co zrobi z tą wiadomością, to jego sprawa. Tyle.

Pozdrawiam


wachtel80
Poszukiwacz Audiolub
Posty: 115
Rejestracja: wt 03 lip 2018, 12:23

#12 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: wachtel80 » czw 16 kwie 2020, 08:12

DiBatonio pisze:
czw 16 kwie 2020, 02:51

W przeciwieństwie też do wszystkich zachwalających takie firmy, znam autentyczny przypadek, nawet dwa. Gdzie firma wjechała, zrobiła pomiary, zaleciła zakup konkretnych ustrojów, a jakże z ich oferty. Rozstawili, skasowali i poszli. A muzykę szlak trafił, bo nie szło usiedzieć przy wydumce jaką po sobie firma zostawiła. Także tego...:D
Aha. Zamiast na podstawie jednego czy dwóch przypadków deprecjonować całą branże, lepiej było podać nazwę tych konkretnych firm, o których wspominałeś. Być może rzeczywiście spaprały robotę. "Profesjonaliści" znajdą się w każdej branży. Przynajmniej ostrzegł byś innych, żeby uważali. Naprawdę sądzisz, że cała branża to oszuści? Ze wszystkie studia nagraniowe w Polsce są sknocone, bo inwestorzy nie byli na tyle przezorni, aby przed zakupem zasięgnąć opinii na Audiolubie?

Awatar użytkownika

Sofokles
Czeladnik Audiolub
Posty: 308
Rejestracja: wt 30 kwie 2019, 17:14

#13 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Sofokles » czw 16 kwie 2020, 10:12

Według mnie @Simpson i tak bardzo łagodnie napisał o niektórych propozycjach. Pianka na suficie to nieporozumienie. Ustroje hybrydowe, czy binarne nijak się właśnie mają jak idzie o rozpraszanie- one praktycznie jako rozpraszacze nie działają.
Sklepy z przyzwyczajenia i wymagań klienta oferują przeróżne wariacje paneli, naciapają pokój i dla laika wygląda ostro zaadaptowany.
Na bardzo ważny aspekt zwrócił uwagę @DiBatonio - 11m2. Jak widziałem adaptację polecaną przez sklep to śmię wątpić, że będzie dobrze.
A co do projektów ze sklepów. Nie wspomnę która to firma adaptowała wiele pomieszczeń na zeszłorocznym AVS. Na blogach i grupach audiofilskich oberwało się trochę tym firmom, gdzie po "profesjonalnej adaptacji" wystawcy postanowili pościągać często około połowy zaprojektowanych paneli, gdyż muzyka "znikła". Jak ktoś grupy audiofilskie obserwuje to na pewno natknął się na tego typu wpisy.

I pełna zgoda co do wróżenia. Jak można tak na odległość zaadaptować pokój ? Jakieś jajca normalnie. Co do niskich częstotliwości, pułapek membranowych itp - pełna zgoda @DiBatonio .

A jak autor wątku chce uwierzyć sprzedawcom na słowo i posłuchać to przecież zawsze można, ale ja bym przestrzegał przed obdarzaniem zbytnim zaufaniem sprzedawców.
To co piszę na forum audiolub.pl jest moją prywatną opinią. Nie każdy musi się z nią zgodzić, nie każdy musi się z nią niezgodzić.

Polecam tekst o „Wróżbitach w audio”: viewtopic.php?f=5&t=932#p12895

Awatar użytkownika

DiBatonio
Specjalista Audiolub
Posty: 411
Rejestracja: sob 13 sty 2018, 17:49
Kontakt:

#14 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: DiBatonio » czw 16 kwie 2020, 18:01

wachtel80 pisze:
czw 16 kwie 2020, 07:46
DiBatonio pisze:
śr 15 kwie 2020, 23:27
Jak jest problem z basem, to trochę utemperować ten zakres, może coś rozpraszającego za słuchaczem, ja mam 2D głębokość 10cm :P i zrobić pomiar.
Nie unoś się DiBatonio. Moje uwagi dotyczyły w większym stopniu wpisów kolegi Simpsona niż Twoich;). Dostało Ci się trochę rykoszetem. Choć Twój powyższy wpis jest jednak dziwny. Walka z basem 10-centymetrowym dyfuzorem? No chyba, że źle zrozumiałem, co chciałeś napisać. Intencje może były inne, ale skutek jest taki, że jedynie namieszaliście koledze w głowie. Chciałem żeby wiedział, że są osoby uważające, iż niekoniecznie macie racje. Co zrobi z tą wiadomością, to jego sprawa. Tyle.

Pozdrawiam
Ależ ja się nie unoszę, raczej stawiam sprawę jasno.

Źle złożyłem zdanie.
Moja wina, interpunkcja itp. Mam na myśli utemperować bas, a za słuchaczem zastosować Dyfuzory w celu rozpraszania fal, ale nie pochłaniania basu. Tak miało być.
Natomiast nadal będę się upierał, że 11metrowa klitka, to trochę słabo, jakkolwiek na to nie patrzeć, czy to studio nagraniowe, czy audiofilska jaskinia.
Od początku o tym piszę, że tu trzeba podejść inaczej i jeszcze raz zwracam uwagę na monitory bliskiego pola tutaj wpływ akustyki jest mniejszy, niż w tradycyjnych zestawach.
Kolejny raz zwracam uwagę na spojrzenie w kierunku monitorów Adam.
Co do pomiarów i ich interpretacji moje zdanie już znasz, więc nie ciągnę dalej tego tematu. A co do firm, sami autorzy nie chcieli podać nazwy, bo nie chcieli robić koło pióra, trochę to słabe wiem. Jednak są to autentyczne przykłady, jeden z nich był chyba kilka lat temu opisany na jakimś forum.
Mogli by przynajmniej ustrzec innych, myślę, że jednak nie chodziło o Mega Acoustic, ani o Asound, możesz być spokojny. 😁
Pozdro

Awatar użytkownika

Simpson
Administrator
Posty: 1747
Rejestracja: wt 05 wrz 2017, 16:10
Lokalizacja: Olsztyn

#15 Adaptacja pokoju 11m2 (Projekt w 1:1)

Post autor: Simpson » czw 16 kwie 2020, 22:12

Sofokles pisze:
czw 16 kwie 2020, 10:12
A co do projektów ze sklepów. Nie wspomnę która to firma adaptowała wiele pomieszczeń na zeszłorocznym AVS. Na blogach i grupach audiofilskich oberwało się trochę tym firmom, gdzie po "profesjonalnej adaptacji" wystawcy postanowili pościągać często około połowy zaprojektowanych paneli, gdyż muzyka "znikła". Jak ktoś grupy audiofilskie obserwuje to na pewno natknął się na tego typu wpisy.
..a tak, natknąłem się na takie wpisy na grupach audiofilskich na FB. Osobiście na AVS nie byłem ostatnio, ale trochę gromów spadło. Nie ocenię tego, gdyż jak wspomniałem, nie było mnie.

Wracając do tematu. Moim zdaniem @DiBatonio dobrze podpowiada o monitorach bliskiego pola, naprawdę dobrze jest się nad tą propozycją zastanowić.

Oczywiście rozpraszacz głębokości 10 cm wniesie też dużo, ale na etapie szukania proponuję różnicowanie w skyline 16/12/8/4/0. Cena kosmetycznie wyższa, a na pewno działanie bardziej szerokopasmowe.

Tu może napiszę dwa zdania o pułapkach basowych. W czasie gdy testowałem AudioSolutions Figaro S :

viewtopic.php?f=5&t=1047#p14311

...spotkałem się z problemem na basie. Z pewnością zastosowanie pułapek basowych rozwiązało by problem, ale po zastosowaniu 2 x absorber na dobrej wełnie mineralnej dało nad wyraz doby efekt , proponuję poczytać test z linku powyżej- wspomniałem tam o tym.

Oczywiście monitory są mniej wymagające, więc może podobna "wariacja" panelowa może przynieść dobry skutek.

I co ja proponuję. Tak jak wspomniał @DiBatonio - na pewno szedłbym w koncepcję LEDE, ale opartą o głębokie rozpraszacze i absorbery z najlepszej wełny (stara poczciwa PT80). Żadne hybrydy, binarne i pianki. Skupiłbym się tylko na tym typie i nie udziwniał.

Problemem jest to 11m2, na pewno do produkcji dźwięku należy ciut bardziej skupić się na absorpcji, ale najlepsza metoda byłaby taka:

Generalna zasada mówi, że rozproszenia nigdy za dużo, ale oczywiście nie możemy przesadzić.
Na początek dałbym dwa panele z dobrej wełny na sufit- nad miejscem kolumn do miejsca odsłuchu/nagrywania (pierwsze odbicie sufitowe), rozmieszczając je lekko odsunięte od siebie. Zostawiłbym też ewentualne miejsce na dodatkową sztukę - dwie.

Tył (odsłuchu) zarzucić dyfuzorami Skyline. Boki i miejsce za kolumnami absorbery z wełny.

Kupiłbym w internecie za dużo paneli, ale w ciągu 14 można zwrócić bez kłopotu, a metoda prób i błędów, odsłuchów, dokładania, zabierania jest konieczna. Inaczej się nie da.

Jeśli bas będzie fatalny, to można zrobić myk, który zrobiłem podczas odsłuchu AudioSolutions Figaro. Wówczas z dwóch paneli zrobisz świetną pułapkę basową i sądzę, że zda egzamin przy monitorach (ja miałem kolosy w pokoju, a dało się).

Czyli sufit - pewnie ze 3-4 panele (może i więcej), za kolumny po sztuce (na ewentualne dołożenie po sztuce plus jeden jeszcze pomiędzy nie). Na boki zacząć od sztuki na każdą stronę z docelowym sprawdzeniem dwóch, a nawet trzech.

Osobiście odradzam słuchania "pewników", bo to bujda. Niestety czeka Cię trochę zabawy i sprawdzeń, ale nie sądzę, że liczyłeś na "gotowca". Jeśli liczyłeś to muszę Cię zawieść, gdyż na tyle orientuję się w temacie, że absolutnie nie odważyłbym się strzelić.

Z tego co już poznałem @DiBatonio i @Sofokles w tym temacie (znają się Panowie naprawdę świetnie) - sądzę, że mają podobne zdanie. No może powyżsi Waćpanowie bliżej będą z koncepcją startową, ale zdecydowanie radzę próbowanie, skoro nie można wykonać podstawowych pomiarów ( pomiarów odpowiedzi częstotliwościowej pomieszczenia, gdyż w pomiary konkretnych ustrojów od niedawna absolutnie nie wierzę).

PS. Polecam panele ze strony Bluetone Acoustics - nie że jestem naganiaczem, ale sklep dla użytkowników Naszego forum przygotował ofertę rabatową (mam nadzieję, że jest aktualna) - 10% zniżki i darmowa wysyłka. Załatwił to chyba @Frommert ;) :

viewtopic.php?f=19&t=868#p11992

Studio Spectrum wykonują na wełnie PT80 (ale trzeba dopytać, bo na pewno wcześniej na niej wykonywali) i zdecydowanie polecam flagowego "Grand Absorber", na który skusiłem się sam osobiście. Test i opis tej "BESTII" poniżej:

viewtopic.php?f=16&t=617#p10234

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości