Homepage " Il centro della nostra scena

Il centro della nostra scena

via Daniel Pieczonka
0 commenti

Bez względu na to czy działamy na dużej scenie czy na bardzo małej kameralnej to zawsze tej działalności towarzyszy nam odpowiedni sprzęt. Przy dużych koncertach plenerowych czy tych na dużych salach koncertowych większość tego rodzaju elektronicznego sprzętu jest umieszczana w pewnej odległości od sceny. Zazwyczaj jest to kilkadziesiąt metrów od sceny, gdzieś na jej przodzie. Tam też siedzi akustyk i czuwa nad całością przebiegu danego wydarzenia muzycznego. Natomiast przy takich mniejszych występach, gdzie nie ma dodatkowych osób odpowiedzialnych za akustykę, tylko sami członkowie zespołu nad tym czuwają i tego rodzaju urządzenie znajduje się najczęściej na scenie i jest pod kontrola któregoś z członków zespołu.

Bez względu na to czy działamy na dużej scenie czy na bardzo małej kameralnej to zawsze tej działalności towarzyszy nam odpowiedni sprzęt. Przy dużych koncertach plenerowych czy tych na dużych salach koncertowych większość tego rodzaju elektronicznego sprzętu jest umieszczana w pewnej odległości od sceny. Zazwyczaj jest to kilkadziesiąt metrów od sceny, gdzieś na jej przodzie. Tam też siedzi akustyk i czuwa nad całością przebiegu danego wydarzenia muzycznego.

Natomiast przy takich mniejszych występach, gdzie nie ma dodatkowych osób odpowiedzialnych za akustykę, tylko sami członkowie zespołu nad tym czuwają i tego rodzaju urządzenie znajduje się najczęściej na scenie i jest pod kontrola któregoś z członków zespołu. 

Czy już wiemy o jakim urządzeniu sceniczno-estradowym będzie mowa w naszym artykule? Oczywiście opowiemy sobie o mikserach, które są w pewnym sensie sercem całego sprzętu nagłośnieniowego znajdującego się na scenie.   

Charakterystyka pracy miksera studyjnego i scenicznego

To czy mamy do czynienia z mikserem typowo studyjnym, który jest najczęściej w postaci ogromnego stołu mikserskiego na panelu, którego jest umieszczonych ogromna ilość pokręteł, suwaków i kanałów, czy mamy do czynienia z niewielkim mikserem scenicznym, to praca na obydwu wygląda niemal identycznie.

Jak już powiedzieliśmy na wstępie mikser stanowi centrum naszego działania muzycznego, a to właśnie dla tego, że wszystkie kabel zarówno te od mikrofonów jak również też często od instrumentów np.: keyboardów lecą ze swoim sygnałem prosto do miksera. To tu mamy możliwość ustawienia odpowiednich ścieżek i wyregulowanie ich pod względem mocy czy barwy brzmienia. Jeżeli chodzi o moc, to mowa tu oczywiście o ustawieniu danej głośność wyjścia na danym kanale.

Natomiast jeżeli chodzi o barwę to przede wszystkim mamy możliwość regulacji odpowiednich częstotliwości odpowiadających za tony wysokie, średnie i niskie. Oczywiście w zależności od tego w jakie opcje nasz mikser jest wyposażony takie mamy też dalsze możliwości wpływania i kreowania brzmienia. Najczęściej miksery na swoim pokładzie mają tzw. procesor efektów. Ma to szczególnie duże znaczenie jak przez nasz mikser przepływa ścieżka wokalna. Wtedy sprawą priorytetową jest by mieć możliwość dodania np.: pogłosu czy delikatnego tzw. delay.  

Jak dokonać wyboru miksera 

Na rynku dostępne są różne rodzaje i typy mikserów, zarówno te bardzo mocno rozbudowane i zaawansowane technologicznie jak i te bardzo skromnie wyposażone. Dlatego dokonując wyboru najważniejsze jest by urządzenie te spełniało nasze potrzeby, czyli w pierwszym rzędzie należy określić, co będziemy podpinać. To pozwoli nam ustalić, ile kanałów będziemy potrzebować.

Należy też zastanowić się czy kupujemy urządzenie razem ze wzmacniaczem, czyli z tzw. końcówką mocy, czy sam tylko mikser. Jeżeli chcemy razem z tą tzw. końcówką mocy, to należy szukać wśród tzw. power-mikserów. Jeżeli natomiast umieszczamy sprzęt w tzw. racku to możemy, każde urządzenie kupować osobno i dopasowywać je do swoich bardzo indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Mam tu na myśli oddzielny mikser, oddzielna końcówka mocy, oddzielny procesor efektów, możemy do tego dołączyć jeszcze jakiś harmonizer wokalny czy dodatkowy korektor. Ważne wtedy jest, aby dany mikser wyposażony był tylko w odpowiednią ilość wejść i wyjść, by to wszytko można było ze sobą spiąć.   

Sintesi

Rynek oferuje nam niezliczoną ilość różnych odmian i rodzajów mikserów począwszy od analogowych po te cyfrowe, a kończąc na hybrydowych. Ważne jest byśmy optymalnie dopasowali nasz wybór do naszych potrzeb. Dobrze jest trochę sobie zapasu dodać np.: pod względem ilości kanałów, tak by zawsze te przynajmniej dwa wejścia były dodatkowo, bo nigdy nie wiadomo, czy czegoś jeszcze nie będziemy potrzebować podpiąć. Zdecydowanie też warto inwestować w dobre markowe miksery uznanych producentów tak aby nasze studio nagrań było kompletne. 

VEDI ANCHE ALTRI ARTICOLI

Lascia un commento

Il sito web utilizza i cookie. Utilizzando il sito, si acconsente all'uso dei cookie. Accettare Per saperne di più

AudioLub
Benvenuti a AudioLUB.it - La vostra fonte di conoscenza del suono e della musica! Il nostro blog è la vostra guida al mondo dell'audiofilia, delle cuffie, dei diffusori e della musica. Troverete recensioni delle ultime apparecchiature audio, consigli sulla scelta delle apparecchiature e ispirazioni musicali per tutti i gusti. Esplora con noi la tua passione per il suono e scopri come rendere la tua esperienza musicale ancora più speciale. Entrate a far parte della community di audiolub.it e approfondite la vostra conoscenza del suono, qualunque sia il vostro livello. Con noi vi immergerete nell'affascinante mondo dell'audiofilia!
Sul sito web possono essere presenti link di affiliazione. Facendo clic su di essi si accede al sito web dell'inserzionista, dove è possibile leggere la sua offerta. Se scegliete di aderire all'offerta, potrei ricevere una commissione dall'inserzionista o dall'agenzia con cui collaboro.

AudioLUB.it © 2024. Tutti i diritti riservati.

Contattateci: kontakt@audiolub.pl